6 ljudi, 6 ćudi – kako razgovarati sa onima koji previše kontrolišu?

Bela poslovna košulja, teget pantalone, strukirani sako, rokovnik, olovka i fascikla sa dokumentacijom. Dok namešta nestašni pramen kose ukosnicom, zakačila je rukom svoje naočare. Popravlja ih dok se horizontalne bore oslikavaju na njenom čelu. Sve mora biti uredno za početak nove radne nedelje. Ovo je Milena, regionalni menadžer jedne multinacionalne kompanije. Ona obavlja odgovoran posao koji zahteva veoma razvijene organizacione sposobnosti. Naime, Milena od svojih saradnika zahteva pravovremene i tačne informacije, koje će kasnije biti organizovane u vremenski strukturirane aktivnosti.

Sada, kada je sve na svom mestu, Milena izlazi iz lifta i sigurnim korakom se upućuje ka svojoj kancelariji. Čista i uredna prostorija, sa mnogo svetla. Mesečni gantogram, kao i godišnji ciljevi nalaze se na velikoj beloj tabli preko čitavog zida. Drugi zid krasi 37 zahvalnica, ispod kojih se nalazi polica sa plaketama i medaljama. Milena je oduvek bilja marljiva, što svedoče i ove nagrade. Seda za svoj radni sto i počinje da ažurira pristiglu dokumentaciju u registrator. Pre ažuriranja je detaljno pregleda. Mršti se. Bore se ponovo ocrtavaju na njenom čelu, kao i onda kada su joj se pomerile naočare, ali su sada izraženije. Jedan od podizvođača radova nije uneo sve podatke u projektnu dokumentaciju. Milena automatski saziva sastanak povodom toga. Informacije su jako važne i moraju biti unete. To je jasno definisano!

Na sastanku se ispostavilo da greške mogu biti ispravljene, ali ne u potpunosti. Prema rečima Marka, podizvođača radova, podaci su se jednostavno zagubili. Milena upada u stres. Počinje da se osvrće na nastalu situaciju i pred svojim kolegama rezimira nastali događaj. Rečenice postaju sve duže. Sadrže veliki broj nepotrebnih informacija. Izjave postaju kompleksne i komplikovane. Počinje da delegira aktivnosti kako bi se „zagubljeni“ materijal pronašao, ali to čini nejasno. Deluje joj kao da je kolege ne razumeju. Oni jednostavno ne shvataju šta ona govori. „Ne, niko ne mora to da uradi. Ja ću. Sama.“, misli Milena. Počinje da se osvrće na celokupan posao, da previše kontroliše, čak i one delove koji su dobro urađeni. Kritički je nastrojena prema svojim kolegama, što ih demotiviše. Kada ih posle kritike poziva da zajednički dođu do rešenja nastaje muk. Niko ne želi da se priključi brainstormingu. „Pa oni čak ne umeju ni da razmišljaju.“, misli ona. Kraj sastanka.

Šta se zapravo desilo? Zašto je Milena ovako odreagovala? Da li je mogla drugačije da pristupi problemu?

#1 U čemu je problem?

Nastala situacija bila je vrlo stresna za Milenu. Pojedini ljudi postaju preterano kritički nastrojeni u trenutku kada uđu u stres. Tada komentarišu rad svih ljudi i pojačava im se potreba za kontrolom. Oni zahtevaju organizaciju, red i imaju potrebu za informacijama, što je u ovoj situaciji izostalo. Svoju nervozu često prenose na druge, što demotiviše njihove zaposlene. Tada odlučuju da odbace druge i završe posao sami, baš kao što je Milena učinila.

#2 Šta se krije iza ovakvog ponašanja?

Ljudi koje karakterišu prethodno pomenuta ponašanja zapravo imaju potrebu za priznanjem. Žele da čuju: „Posao je dobro urađen! To je sjajna ideja!“. Ukoliko to izostane, počinju da kritički posmatraju rad svih drugih ljudi u okruženju i kritikuju svoje saradnike kako su loše rasporedili svoje vreme. Koliko god to želeli,ne mogu držati sve konce u rukama i uticati na rad drugih.

#3 Par saveta koji vam mogu pomoći u komunikaciji sa osobama poput Milene

• Fokusirajte se na činjenice.
• Nikada im nemojte uskratiti informacije. Potrebno je da detaljno razumeju zašto nešto rade kako bi dobro obavili posao.
• Poštujte njihovo vreme: „minut do 12“ pristup nije poželjan jer oni vole da sve unapred organizuju.
• Podstaknite ih pohvalom. Možete npr. reći: „Dobro si obavio/la posao!“
• Ne vole promene u planovima. Ukoliko se one ipak dešavaju, obavestite ih što pre.
Ukoliko vam je ovaj blog bio koristan i želite da naučite kako da ostvarite kvalitetnu komunikaciju i sa najtežim sagovornicima, savetujemo vam da nam se pridružite na nekom od naših PCM® treninga. Kada?

Za sve one koji žele da unaprede svoje koučing veštine i ovladaju jednom od najefektivnijih metodologija za prepoznavanje dubinske strukture ličnosti, 18. maja organizujemo trening PCM Kouč.

Investirajte u svoje znanje i lični razvoj! Pridružite nam se!