Konflikti su važan deo međuljudskih odnosa. Dešavaju se svakodnevno, kako na privatnom, tako i na poslovnom planu. Čak 20% svog vremena menadžeri posvećuju upravljanju konfliktima. Ukoliko se ne reše na vreme, konflikti mogu eskalirati u nešto mnogo više i značajno uticati na produktivnost i efikasnost zaposlenih. Kako bi mogli uspešno da upravljaju svojim timom, potrebno je da menadžeri nastalim konfliktima pristupe na pravi način. U nastavku ćemo vam otkriti 5 tehnika koje će vam pomoći da uspešno upravljate konfliktima.
#1 Saradnja
Ovu tehniku karakteriše visok stepen brige za sebe, ali i visok stepen brige za druge. Prioritet je rešiti problem koji je nastao i to tako da to rešenje odgovara svima. Ovaj pristup uključuje pre svega otvorenost, razmenu informacija, kao i analiziranje svih nesuglasica, kako bi dve sukobljene strane došle do zajedničkog rešenja problema. Preduslovi za rešavanje problema su otvorena komunikacija i razumevanje sagovornika.
- nije potrebno hitno doneti konačnu odluku
- je potrebno doneti veoma važnu odluku koja zahteva strateško razmišljanje
- konflikt obuhvata veliki broj ljudi koji rade u različitim odeljenjima, u okviru organizacije
- kada prethodno rešenje konflikta nije dalo rezultate prilikom implementacije
Ovu tehniku bi trebalo izbegavati kada…
- je potrebno hitno rešiti problem
- je nastali problem lako rešiv ili trivijalan
#2 Kompromis
Ovu tehniku karakteriše prosečna briga za sebe i prosečna briga za druge. Naime, obe strane bi trebalo nečega da se odreknu, kako bi došle do uzajamno prihvatljive odluke.
- su ciljevi sukobljenih strana međusobno isključivi
- situacija nije hitna, ali je veoma važna
- rešavanje konflikta ima prioritet u odnosu na „pobedu“ jedne stane
- kada su sukobljene strane jednako snažne (npr. zaposleni i top menadžment)
Ovu tehniku bi trebalo izbegavati kada…
- je situacija veoma hitna
- jedna sukobljena strana ima veću moć u odnosu na drugu
- je potrebno zadovoljiti širok spektar različitih potreba
#3 Nadmetanje
Ovu tehniku karakteriše dominantni stil, odnosno velika briga za sebe i mala briga za druge. Najčešće se javlja jedna dominantna strana sa prioritetnim ciljevima i veoma čvrstim stavom, koja donosi odluku samostalno. Ovaj stil često se smatra agresivnim.
- su u pitanju hitni slučajevi, odnosno, potrebno je brzo doneti odluku
- potrebno je doneti nepopularnu odluku (veće organizacione promene, restrukturiranje, otpuštanje zaposlenih i sl.)
Ovu tehniku bi trebalo izbegavati kada…
- su zaposleni veoma emotivno reagovali na nastali konflikt
- je potrebno učešće svih zaposlenih
- nije potrebno hitno donošenje odluke
#4 Prilagođavanje
Ovu tehniku karakteriše mala briga za sopstvene potrebe i velika briga za tuđe. Jedna strana odriče se svega što želi u korist druge strane. Ova tehnika predstavlja najpasivniju od svih 5 tehnika. Takođe, ova tehnika se često poredi sa velikodušnošću ili oslikava poslušnost drugoj strani.
- smo svesni da smo napravili grešku , odnosno, druga stana je u pravu
- održavanje dobrih odnosa ima prioritet nad pobedom
- je pitanje oko kog je sukob nastao vrlo važno za drugu stranu, ali nije toliko važno za nas
Ovu tehniku bi trebalo izbegavati kada…
- je pitanje veoma važno za nas
- prilagođavanjem nećemo trajno rešiti problem
#5 Izbegavanje
Ovu tehniku karakteriše nizak nivo brige kako za sebe, tako i za druge. Naime, jedna strana se povlači iz nastale konfliktne situacije u potpunosti zbog potpune nezainteresovanosti za samu situaciju ili zato što čeka neki „bolji trenutak“ za rešavanje problema. Cilj primene ove tehnike je izbegavanje sukoba i potencijalnih konflikata. Ljudi koji koriste ovu tehniku skloni su da donose odluke bez saglasnosti drugih, čak i kada se radi o vrlo teškim odlukama.
- je pitanje trivijalno i lako rešivo
Ovu tehniku bi trebalo izbegavati kada…
- se pitanje tiče svih članova tima
- sukob se nastavlja ili pogoršava