Kako da JA postane MI? Otkrivamo vam 5 tehnika za uspešno rešavanje konflikata

Baš ništa danas ne ide po planu. Koliko god se trudili, dobijate negativan feedback od svog menadžera. Vremena je kao i uvek veoma malo, nove ideje kao da sa vama predugo igraju žmurke, a kao za inat, vaš sin je juče za ručkom izrazio želju da odete na zajedničko porodično putovanje za vreme prvomajskih praznika. Povišica zbog uspešno obavljenog projekta bi to rešila, ali da biste je tražili, najpre morate dobro obaviti posao. I taman kada ste pomislili da situacija ne može biti stresnija na vratima se pojavljuje Natalija sa zadatkom najvišeg prioriteta koji mora biti hitno obavljen. Vaš menadžer taj isti zadatak delegira vama. Osećate kako polako „pucate po šavovima“. Opterećeni ste. Stres je dobio bitku protiv vas. Nastao je konflikt.

Konflikti su važan deo međuljudskih odnosa. Dešavaju se svakodnevno, kako na privatnom, tako i na poslovnom planu. Čak 20% svog vremena menadžeri posvećuju upravljanju konfliktima. Ukoliko se ne reše na vreme, konflikti mogu eskalirati u nešto mnogo više i značajno uticati na produktivnost i efikasnost zaposlenih. Kako bi mogli uspešno da upravljaju svojim timom, potrebno je da  menadžeri nastalim konfliktima pristupe na pravi način. U nastavku ćemo vam otkriti 5 tehnika koje će vam pomoći da uspešno upravljate konfliktima.

#1 Saradnja

Ovu tehniku karakteriše visok stepen brige za sebe, ali i visok stepen brige za druge. Prioritet je rešiti problem koji je nastao i to tako da to rešenje odgovara svima. Ovaj pristup uključuje pre svega otvorenost, razmenu informacija, kao i analiziranje svih nesuglasica, kako bi dve sukobljene strane došle do zajedničkog rešenja problema. Preduslovi za rešavanje problema su otvorena komunikacija i razumevanje sagovornika.

Ovu tehniku bi trebalo primeniti kada…

  • nije potrebno hitno doneti konačnu odluku
  • je potrebno doneti veoma važnu odluku koja zahteva strateško razmišljanje
  • konflikt obuhvata veliki broj ljudi koji rade u različitim odeljenjima, u okviru organizacije
  • kada prethodno rešenje konflikta nije dalo rezultate prilikom implementacije

Ovu tehniku bi trebalo izbegavati kada…

  • je potrebno hitno rešiti problem
  • je nastali problem lako rešiv ili trivijalan

#2 Kompromis

Ovu tehniku karakteriše prosečna briga za sebe i prosečna briga za druge. Naime, obe strane bi trebalo nečega da se odreknu, kako bi došle do uzajamno prihvatljive odluke.

Ovu tehniku bi trebalo primeniti kada..

  • su ciljevi sukobljenih strana međusobno isključivi
  • situacija nije hitna, ali je veoma važna
  • rešavanje konflikta ima prioritet u odnosu na „pobedu“ jedne stane
  • kada su sukobljene strane jednako snažne (npr. zaposleni i top menadžment)

Ovu tehniku bi trebalo izbegavati kada…

  • je situacija veoma hitna
  • jedna sukobljena strana ima veću moć u odnosu na drugu
  • je potrebno zadovoljiti širok spektar različitih potreba

#3 Nadmetanje

Ovu tehniku karakteriše dominantni stil, odnosno velika briga za sebe i mala briga za druge. Najčešće se javlja jedna dominantna strana sa prioritetnim ciljevima i veoma čvrstim stavom, koja donosi odluku samostalno. Ovaj stil često se smatra agresivnim.

Ovu tehniku bi trebalo primeniti kada…

  • su u pitanju hitni slučajevi, odnosno, potrebno je brzo doneti odluku
  • potrebno je doneti nepopularnu odluku (veće organizacione promene, restrukturiranje, otpuštanje zaposlenih i sl.)

Ovu tehniku bi trebalo izbegavati kada…

  • su zaposleni veoma emotivno reagovali na nastali konflikt
  • je potrebno učešće svih zaposlenih
  • nije potrebno hitno donošenje odluke

#4 Prilagođavanje

Ovu tehniku karakteriše mala briga za sopstvene potrebe i velika briga za tuđe. Jedna strana odriče se svega što želi u korist druge strane. Ova tehnika predstavlja najpasivniju od svih 5 tehnika. Takođe, ova tehnika se često poredi sa velikodušnošću ili oslikava poslušnost drugoj strani.

Ovu tehniku bi trebalo primeniti kada…

  • smo svesni da smo napravili grešku , odnosno, druga stana je u pravu
  • održavanje dobrih odnosa ima prioritet nad pobedom
  • je pitanje oko kog je sukob nastao vrlo važno za drugu stranu, ali nije toliko važno za nas

Ovu tehniku bi trebalo izbegavati kada…

  • je pitanje veoma važno za nas
  • prilagođavanjem nećemo trajno rešiti problem

#5 Izbegavanje

Ovu tehniku karakteriše nizak nivo brige kako za sebe, tako i za druge. Naime, jedna strana se povlači iz nastale konfliktne situacije u potpunosti zbog potpune nezainteresovanosti za samu situaciju ili zato što čeka neki „bolji trenutak“ za rešavanje problema. Cilj primene ove tehnike je izbegavanje sukoba i potencijalnih konflikata. Ljudi koji koriste ovu tehniku skloni su da donose odluke bez saglasnosti drugih, čak i kada se radi o vrlo teškim odlukama.

Ovu tehniku bi trebalo primeniti kada…

  • je pitanje trivijalno i lako rešivo

Ovu tehniku bi trebalo izbegavati kada…

  • se pitanje tiče svih članova tima
  • sukob se nastavlja ili pogoršava
Ukoliko želite da saznate kako da uspešno upravljate konfliktima koristeći PCM metodologiju, pridružite nam se 24. i 25. aprila na treningu Upravljanje konfliktima kroz PCM®model. Rezervišite svoje mesto na vreme!