Promeni način komunikacije – okreni atmosferu naopačke!

Ne znamo za vas, ali smo mi i dalje pod utiskom Pixar-ovog animiranog filma “Inside Out”. Kao što verovatno već znate, u filmu ulazimo u misli jedanaestogodišnje devojčice Rajli i tu upoznajemo 5 likova koji predstavljaju njene emocije: Sreću, Strah, Bes, Gađenje i Tugu. Tokom filma, ovi likovi, tj. emocije kontrolišu njene odluke, sećanja, svaku njenu reakciju i doživljaj svake situacije. U nekim trenucima, likovi su radili zajedno da bi rešili problem, a u drugim, kada su upadali u stres, svađali su se i nisu odreagovali na pravi način da bi rešili nastalu situaciju.

Kada gledate ovaj film, lako ćete zamisliti iste likove koji žive unutar vas i oblikuju vaše odgovore i način komunikacije sa okruženjem. Rajli je svoje odluke donosila na osnovu trenutnih emocija, nekada brzopleto i ne razmišljajući racionalno.

Kada malo razmislite i shvatite koliko su emocije važne u vašoj svakodnevici, sigurno ćete se zapitati zašto se od vas očekuje da sakrijete vaše emocije na radnom mestu?

U poslednjih nekoliko godina, zaposleni su počeli da zahtevaju promene. Ljudi žele da budu pohvaljeni za poslove koje obave i ciljeve koje ostvare. Žele da bude priznata vrednost koju svakodnevno donose kompaniji i vlasnicima. Žele da budu viđeni kao ljudi – sa emocijama. Kako se tržište rada razvija i konstantno menja, frustracija, bes i dosada proizvedena monotonošću posla su emocije koje zaposleni više ne žele da tolerišu – zato će, ako su kvalitetni, lako naći sreću, motivaciju i stabilnost na novoj poziciji. U novoj firmi.

Vaš cilj je i da vaše radno mesto postane prihvatljivije okruženje za vaš razvoj. Pre toga, moramo biti svesni svih pokretača negativnog raspoloženja i diskomforta koji osećate. Zašto je neko u timu frustriran? Zašto se vaš tim lider povuče i isključi kada je u stresu, a neki članovi tima postaju glasniji nego što su bili do sada? Treba da nađete zajedno način kako da uskladite načine komunikacije, jer ako nastavite da individualno nastupate, neće postojati ni sinergija, ni tim.

Tokom sedamdesetih godina, dr. Taibi Kahler je razvio Process Communication Model® koji je identifikovao šest osnovnih tipova komunikacije: emocije, mišljenja, misli, akcije, reakcije i refleksije. Svaki od ovih tipova komunicira drugačije i imaće različite emocionalne odgovore na iste situacije. Razumevanje ovih tipova ličnosti i njihovih stilova komunikacije može imati veliki uticaj na poboljšanje emocionalnog blagostanja na radnom mestu.

Evo tri koraka koje treba da ispratite da biste na pravi način iskazali emocije na vašem radnom mestu:

1. Otkrijte koji su tip ličnosti ljudi sa kojima radite

Da biste uspešno komunicirali sa kolegama, važno je da razumete različite tipove ličnosti i njihov stil komunikacije. Bilo bi dobro da koristite PCM assessment koji će vam pomoći da tačno procenite tip ličnosti svake osobe u timu. Ako ipak odlučite za sada da ne koristite alate za procenu, pokušajte da oslušnete i uvidite način na koji članovi vašeg tima komuniciraju. Koje reči koriste, kako donose odluke i kako se ponašaju kada su u stresu. Videćete da neki članovi iskazuju svoje nezadovoljstvo tako što okrivljuju druge članove za loše odrađen posao, a neko će se povući u sebe i izolovati se.

2. Podelite vaše preferencije

Nakon što ste osmotrili svoje saradnike i razmislili o svom tipu ličnosti i stilu komunikacije, neka vaš sledeći prioritet bude zajednički feedback sastanak, gde ćete svi podeliti svoje preferencije jedni sa drugima. Kada svi budu svesni potreba drugih i načina na koji drugi vole da komuniciraju, imaćete mnogo efektivniju komunikaciju. Razmislite i popričajte o različitim situacijama koje se javljaju u vašem timu (donošenje odluka, brainstorming, planiranje, projekti), i neka svako kaže na koji način želi da pristupi datoj situaciji. Dok će jedna osoba jedva dočekati novi projekat (jer voli strukturu, planiranje i organizovanost), druga osoba će hteti da zaobiđe projekat u širokom luku, ali će biti inicijator za brainstorming. Zato se obavezno zadržite na situacijama u kojima ste imali probleme sa komunikacijom i pokušajte da otkrijete gde se desilo razilaženje između različitih komunikacionih stilova. Shvatićete da se su se u sličnim situacijama dešavali isti problemi u komunikaciji.

Kada otkrijete gde nastaje “šum” u komunikaciji, svaki sledeći put kada se desi ista situacija, znaćete kako da se međusobno razumete i kako da podržite jedni druge.

3. Počnite da primenjujete znanje o tipovima ličnosti odmah!

Sada kada ste svi odredili prioritete u komunikaciji i kada okvirno znate kako će ko reagovati tokom komunikacije, možete da identifikujete ključne situacije u kojima ćete koristiti drugačije modele komunikacije. Na primer, ako ste vi tim lider, a deo vaše odgovornosti je da prenosite informacije od top menadžera do svog tima, treba da znate kako da svakom članu svog tima pristupite. Neko od vaših članova će želeti da čuje jasne podatke i činjenice, voli da to bude predstavljeno preko grafikona i tabela. Međutim, druga osoba želi da zna kako je doneta neka odluka i kako će to uticati na motivaciju tima. Treća osoba će želeti da čuje kako se i ostatak tima posvetio zadacima kao i on.

Ako znate da prilagodite komunikaciju svakom članu tima, moći ćete da motivišete ceo tim kako individualno tako i grupno.

Kada povučemo crtu, svako od nas može da komunicira kroz različite kanale, i svako može da prilagodi svoju komunikaciju drugima (u skladu sa stepenom razvoja emocionalne inteligencije). Isto kao što su se likovi u Rajlinoj glavi ponekad svađali i bili u sukobu kada su ušli u stres, na kraju su stali zajedno i rešili probleme, jer su se dogovarali i prilagođavali situaciji. Zato je bitno da naučite da koristite Kahlerov model komunikacije, PCM.

Više o samom modelu možete saznati na linku OVDE, a ako želite da vidite još primera primene ovog modela, uputite se na blog sekciju na našem sajtu.