Zašto sa nekim ljudima lako ulazimo u konflikt?

Znate one situacije kada se posvađate sa nekim zbog „gluposti“? Čak i u najobičnijim ćaskanjima i razgovorima otvara se mogućnost za stvaranje konflikta i neprijatne situacije. Razlog je sledeći (a sigurno ste ovu rečenicu čuli do sada) – nije bitno šta ste izgovorili, već način na koji ste to izgovorili. Neke od klasičnih rečenica koje mogu da budu uvod u konflikt je: „Nemoj da mi se obraćaš tim tonom“, „Ajde ne smaraj“, „Hoćeš li preći na poentu, pričaš mi od Kulina bana!“.

Često kažemo da sa nekim nismo na istim talasnim dužinama, da nas druga osoba ne razume, ili se ponaša kao da pričamo na kineskom! Da bismo shvatili kako je do ovoga došlo i kako da predupredimo ovakve situacije, malo ćemo uključiti tipologiju ličnosti. Prema PCM-u (o kojem više možete saznati na linku), postoji 6 tipova ličnosti koji su poprilično različiti. Niko od nas nije izrazito jedan tip, već smo svi kombinacija sledećih 6 tipova: Rebel, Promoter, Persister, Imaginer, Harmoniser i Thinker. Karakteristike nekih tipova su jače izražene kod nas, dok su osobine određenih tipova nerazvijene i nismo u mogućnosti da se poistovetimo sa njima.

Šta se u stvari dešava u komunikaciji?

Svaki od tipova ličnosti ima svoj način komuniciranja, ton, reči i gleda svet kroz različite naočare. Sličan se sličnom raduje – zato će se brzo razumeti dva Promotera, koji su uvek spremni za akciju i uzbudljive stvari. Sa druge strane, ako Promoter i Imaginer rade zajedno, do konflikta može lako da dođe, jer imamo Promotera koji će gurati Imaginera na akciju i egzekuciju, a Imaginer će predugo razmišljati i maštaće, što Promotera može da izludi.

Sada pogledajte najobičniju situaciju koja može da dovede do tenzije u prostoriji. Kao uvod ćemo reći – nije bitno šta ste izgovorili, već način na koji ste izgovorili!

Nejt Regier, sertifikovani PCM Master Trener, kroz ovaj video objašnjava kako je došlo do miskomunikacije tokom jednog porodičnog doručka kroz Process Communication Model. On i njegova žena Džuli imaju potpuno različite kanale percepcije i potpuno različito tumače rečenicu „Hajde da podelimo pomorandžu.“

Šta je rešenje?

Nadamo se da sada shvatate zašto sa nekim ljudima mnogo brže uđete u konflikt nego sa drugima. Jednostavno gledate stvari kroz različite naočare. Koji su vaši naredni koraci za bolju komunikaciju? Sada ćemo navesti nekoliko:

1. Proučite sve tipove ličnosti, jer je bitno da shvatite kako se ponaša koji tip ličnosti, kako voli da komunicira i šta ga pokreće;
2. Analizirajte konfliktne situacije u kojima ste se našli i razmislite na koji način sledeći put možete da odreagujete;
3. Naučite kako da komunicirate sa različitim tipovima ličnosti;
4. Komunicirajte svoje psihološke potrebe.

Pre nego što završimo sa ovom temom, imamo još nekoliko saveta za vas.

1. Ne udaljavajte se od osoba samo zato što su drugačiji od vas, već naučite da komunicirate sa njima;
2. Razumite tuđe psihološke potrebe, jer svaki tip ličnosti ima drugačije motivatore;
3. Uvek razmislite o načinu na koji ćete iskomunicirati svoju ideju, tako da bilo koji tip ličnosti može da je shvati na pravi način;
4. Radite na svom razvoju i razvoju manje zastupljenih tipova ličnosti kod vas.

Čitajte naše blogove, učite o sebi i o drugima! Ovo su naše preporuke za danas:

U novembru ove godine imate priliku da naučite mnogo o tipovima ličnosti i da u tome postanete stručnjak! Ako ste kouč ili trener ili jednostavno želite dublje da proučite PCM metodologiju radi unapređenja komunikacije na ličnom i profesionalnom planu, imamo trening za vas! U pitanju je sertifikacija za PCM kouča i trenera, o kojoj mnogo zanimljivih informacija možete pronaći na LINKU ⟶.