Kako da motivišem sebe i druge? – 8 psiholoških potreba koje svi imamo (II deo)
03/04/2020
  • ana
  • Blog, Naslovna
  • Коментари су искључени на Kako da motivišem sebe i druge? – 8 psiholoških potreba koje svi imamo (II deo)

Iza nas je veoma izazovan period, a sve je izvesnije da će situacija u budućnosti postati još komplikovanija i teža. U ovom trenutku važno je da pokažemo fleksibilnost, empatiju, kao i da naša reakcija na promene bude brza, a mi mentalno jaki.

Kako bismo uspeli u svemu tome važno je da znamo zbog čega se osećamo tako kako se osećamo, kao i da pronađemo način da sebe motivišemo i pokrenemo. U tome nam može pomoći poznavanje 8 psiholoških potreba koje svi imamo.

U prethodnom blogu govorili smo o prve 4 psihološke potrebe, kao i savetima kako da ih zadovoljite, pa ukoliko niste bili u prilici da ga pročitate koristiće vam da to učinite sada.

U nastavku otkrivamo preostale 4 psihološke potrebe koje je potrebno zadovoljiti kako bismo uspešno upravljali sobom, svojim emocijama i kako bismo sa drugima izgradili konstruktivnu komunikaciju. Zapisujte, vežbajte i javite nam rezultate.

 

Pshihološka potreba  #4 Vremenska struktura

vreme-pcm-psihološka-potreba

Čini se kao da je u poslednjih par nedelja vreme stalo. Nema sastanaka, nema gužva, ne radi prevoz i mnogobrojni lokali. Događaji su otkazani. Ovo je scenario koji vodi do apsolutnog gubitna kontrole nad životom. Ili možda ipak ne, ukoliko uspešno upravljamo vremenom koje nam je dato na raspolaganje?

Ako ste osoba koja rednovno pravi to-do liste, koja je veoma organizovana i zna danas šta je ono što je očekuje u naredna 3 meseca, 6 meseci i godinu dana, onda je kod vas veoma izražen tip u ličnosti Thinker. Jedna od njegovih esencijalnih potreba je potreba za poštovanjem vremenske strukture.

Vremenska struktura se odnosi na potrebu čoveka da uvek zna šta i kada treba da se uradi. Ljudi kod kojih je ona dominantna prave planove za danas, sutra i sledeću nedelju. Kada se opušta na suncu, osoba sa ovom potrebom mentalno postavlja sebi pitanja: “Šta ću da radim? Koji su moji planovi za večeras?”

Savet #4: Odvojite jedan dan vreme samo za sebe. Promislite o svojim ciljevima. Šta je ono što možete da postignete u narednih mesec dana. Ukoliko još uvek ne znate odgovor, može vam pomoći tekst koji smo ranije pisali.

 

planiranje-pcm-potreba-to-do

 

Nakon kreiranja vašeg mesečnog plana važno je da svakog jutra kreirajte dve „TO-DO“ liste: jednu koja se odnosi na to šta ćete na poslu uraditi tog dana, a druga se odnosi na to šta je ono što vas očekuje privatno.

Neka se liste sastoje iz vas najvažnijih aktivnosti. Ostavite liste na mesto koje vam je pristupačno i gde će vam one biti uvek na dohvat ruke.  Kako budete završavali jednu po jednu aktivnost precrtajte je ili čekirajte na vašoj listi.

Ova laka rutina daće vam osećaj da stvari u potpunosti držite pod svojom kontrolom.

 

Pshihološka potreba #5 Priznanje uverenja i vrednosti

Vi ste neko ko vrlo iskazuje svoje mišljenje i stavove. Rado delite svoje zaključke o nekoj temi. Okrenuti ste ka rezultatima, a vaš cilj i vizija su vasa pokretačka snaga. Vrlo dobro procenjujete ljude i stvari oko vas. Upornost je vaša najveća vrlina i spremni ste da date 110 % kako biste ostvarili cilj.

Ukoliko ste se u prethodnom opisu pronašli, kod vas je verovatno veoma izražen tip u ličnosti koji po PCM-u nazivamo Persister.

Osnovna potreba Persistera upravo se odnosi na posvećenost uverenjima, stavovima ili procenama. Izuzetno im je važno da ljudi imaju jaku želju da čuju i uvaže njihovo mišljenje.

 

razmišljanje-persister

 

Savet #5: Budite slobodni da u narednom vremenskom periodu iskažete svoje mišljenje kroz članke koje možete pisati i objavljivati na LinkedIn-u, video klipove ili live uključenja.

Pitajte svoje prijatelje i kolege šta je ono što ih zanima, o čemu bi voleli da porazgovaraju sa vama i kreirajte svoj originalni sadržaj na tu temu. Zamolite ljude da vam daju feedback. Na taj dan ćete dobiti priznanje uverenja i vrednosti koje vam je potrebno.

Takođe, možete na društvenim mrežama pronaći grupe, forume, Youtube kanale gde možete upoznati ljude koji su vam slični po željama, vrednostima i interesovanjima. Kontakt sa njima dodatno će vas motivisati i inspirisati. Ukoliko takvu grupu ne pronađete, sami je kreirajte.

 

Pshihološka potreba #6 Samoća

Vi ste neko ko za sebe može reći da mu ova situacija prija. Konačno malo mira, slobode, samoće. Bez gužve. Imate prostora i vremena za promišljanje o svim tim idejama koje vrve u vašoj glavi i čekaju da budu sprovedene u delo.

Ukoliko ste se pronašli u prethodnom opisu, kod vas je verovatno umnogome prisutan tip ličnosti kojeg po PCM-u zovemo Imaginer.

 

PCM-potreba-imaginacija-samoća

 

Imaginer je introspektivni sanjar koji ima potrebu za samoćom. Ima tendenciju da se povuče u sebe, okrene se ka svetu iz mašte i sanjarenju. Ovi ljudi umeju da uspostave mir sami sa sobom, uživaju u samoći i često imaju potrebu da budu potpuno sami. Nije im potrebno uzbuđenje, niti da budu deo grupe.

Savet #6: Naredni vremenski period možete iskoristiti za promišljanje o svemu onome što vam se dugo krilo u glavi, a niste imali vremena da o tome razmišljate.

Sada se možete osamiti, opustiti i zaviriti u najdublje delove uma. Ukoliko vam je raspored ipak gust, odvojite dva sata u toku dana, jedan sat ujutru i jedan sat uveče, kako biste razmišljali o svojim željama, snovima i idejama.

 

Pshihološka potreba #7 Zabavni kontakt

Važno je da je drugačije. Važno je da je spoj nespojivog. Da vas pamte. Da reaguju na vaše ponašanje. Dosadno vam je na sastancima. Užasno vas nervira kravata i formalni kodeks oblačenja.

Ljudi koji nose crno, belo, bež, teget, dosadni su malo, zar ne? Kod vas nema sredine, ili vam se nešto dopada ili vam se ne dopada. Eto, toliko je jednostavno, a ljudi komplikuju.

Ukoliko ste se pronašli u prethodnom opisu, veoma je verovatno da kod vas dominira tip u ličnosti Rebel.

pcm-zabava-potreba

 

Rebeli su razigrane, spontane, kreativne osobe. Često pronalaze rešenje tamo gde ga niko drugi ne vidi. Vole uzbudljiva i zabavna mesta i ljude. Njihov život je avantura. Kao takvi, imaju neverovatnu potrebu za zabavnim kontaktom.

Savet #7: Iz svega što smo naveli, a ukoliko se pronalazite u prethodnom opisu verovatno vam je veoma teško da budete motivisani, ispunjeni i srećni ovih dana. Kontakt sa ljudima uživo je onemogućen, vaša omiljena mesta su zatvorena, a vi ste primorani da budete u kući. Kakva katastrofa. Ili možda nije?

Ne zaboravite da ste vi osoba koja pronađe rešenje i za situacije u kojima ga na prvi pogled nema. Vreme je da upotrebite svoju kreativnost. Organizujte funkcionisanje u kući kao igru.

Nije sve tko crno. Konačno možete da radite od kuće u trenerci i na lejzi begu, baš onako kako želite. Ne morate da nosite kravatu i štikle. U potpunosti je okej da imate zavezanu kosu tokom celog dana.

Mesta koja volite su zatvorena. Razmislite koji je to način da organizujete ludo i nezaboravno druženje sa prijateljima? Sigurni smo da vam ideje već sada naviru, a uzbuđenje raste.

 

Pshihološka potreba #8 Potreba za dinamikom

Vi ste neko ko uživa u aktivnostima u toku dana. Volite da budete na 100 mesta sa isto toliko ljudi. Snalažljivi ste i pronalazite izlaz i u najizazovnijim situacijama.

U svemu što radite, neophodna vam je dinamika i izuzetno vam je važno da se u svakom trenutku osećate živima. Vi ste osoba koja govori direktno i bez okolišanja prelazi na poentu u razgovoru.

potreba-osmeh-promoter-žena-pcm

Ukoliko ste se pronašli u ovom opisu verovatno je da kod vas dominira tip u ličnosti Promoter.

Imate snažno izraženu potrebu za dinamikom. Ova potreba se odnosi na to da težite doživljavanju uzbuđenja u kratkom vremenskom periodu.

Osobe kod kojih dominira ova potreba preferiraju da organizuju svoje vreme na kratke periode jakog intenziteta nasuprot rasporedu 9-do-5. Ovi ljudi uživaju u uzbuđenju koje donosi kockanje, konjičke trke, velike finansijske transakcije i slično.

Savet #8: Kako sada nije moguće da se preterano krećete, niti da posećujete mesta koja su postala deo vaših dnevnih rituala, važno je da pronađete drugi način da zadovoljite potrebu za dinamikom. Organizujete svoj dan tako da se on sastoji iz potpuno različitih sekvenci.

Na svakih sat ili dva vremena promenite prostoriju u kojoj se nalazite. Učite nešto novo, ali svakog dana gledajte različiti kurs, kako vam jedan te isti ne bi dosadio. Obogatite svoj život online druženjima, večerama kod kuće, tretmanima koje možete prirediti sebi kod kuće. Neka svaki dan ima jednu aktivnost u kojoj ćete uživati na kraju dana.

 

Nadamo se da ste u ovom tekstu mogli da pronađete šta je ono što vas motiviše i inspiriše, kao i da su vam saveti koje smo sa vama podelili povodom ispunjenja vaših dominantnih potreba bili korisni.
Važno je da zapamtite da se svaki put kada se nađete u nekoj izazovnoj situaciji koja za vas predstavlja stres, okrenete ka tome što vi možete da uradite za sebe kako biste zadovoljili potrebu koju imate i sprečili eskalaciju stresa.

 

pcmtrening-motivacija-komunikacija-potreba