Kako efikasno pružati i prihvatati povratne informacije kroz PCM prizmu
29/05/2024
  • atmadmin
  • Blog
  • Коментари су искључени на Kako efikasno pružati i prihvatati povratne informacije kroz PCM prizmu

Povratna informacija je ključni element svake komunikacije. Ona ne samo da olakšava razmenu informacija, već i doprinosi razvoju pojedinca i odnosa među ljudima, pogotovo u odnosu nadređeni prema članu svog tima, ali i član tima, prema svom nadređenom.

Kroz objektiv Process Communication Modela (PCM), uvežbavamo aktivno slušanje kao jednu od najvažnijih veština feedback-a, a na to dodajemi veštine koje stičemo izučavanjem PCM-a. PCM nam omogućava da efikasno pružamo, ali  i prihvatamo povratne informacije, što može unaprediti naše veštine komunikacije i produbiti naše međuljudske odnose.

Zašto je povratna informacija važna u komunikaciji i razvoju

Povratna informacija je poput svetlosti koja osvetljava naš put ka boljem razumevanju sebe i drugih. Ona omogućava da saznamo kako naše reči i postupci utiču na druge, kao i kako drugi utiču na nas. Kroz povratnu informaciju, možemo identifikovati svoje snage i slabosti, te raditi na njihovom unapređenju.

Takođe, omogućava nam da izgradimo dublje i autentičnije odnose sa drugima, jer nas podstiče na iskrenost, otvorenost i međusobno razumevanje. Na kraju dana, važno je da znamo gde je naša “slepa mrlja” odnosno gde su nesvesne strane koje radimo, a drugi ih primećuju.

Vrste povratnih informacija: Konstruktivna vs. Destruktivna

  • Konstruktivna povratna informacija je ona koja je jasna, konkretna i osmišljena s namerom da pomogne drugoj osobi u njenom razvoju.
  • Sa druge strane, destruktivna povratna informacija može biti štetna i povređujuća. Ona može potkopati samopouzdanje i izazvati otpor kod osobe koja je prima.

Važno je da se fokusiramo na pružanje konstruktivne povratne informacije kako bismo podržali rast i razvoj drugih, umesto da izazovemo negativne reakcije. Ovde PCM igra ključnu ulogu, a to je da omogući da priđemo svakoj osobi na adekvatan način gde pod “adekvatan način” podrazumevamo onaj način koji je za tu osobu najpogodniji.

To znači da koristimo odgovarajući kanal komunikacije koji će druga osoba čuti, ili još jasnije, da govorimo jezikom druge osobe.

Veštine pružanja efikasne povratne informacije: Jasnoća, konkretnost i empatija

Efikasno pružanje povratne informacije zahteva veštine poput jasnoće, konkretnosti, empatije, aktivnog slušanja i znanja iz veština poput davanje feedback-a i interne fleksibilnosti, odnosno načina kako taj feedback treba dati.

  • Jasnoća u izražavanju svojih misli i osećanja pomaže osobi koja prima povratnu informaciju da bolje razume šta se od nje očekuje.
  • Konkretnost omogućava precizno identifikovanje ponašanja ili situacija na koje se odnosi povratna informacija.
  • Empatija je ključna jer nam omogućava da se stavimo u tuđe cipele i razumemo kako se osoba koja prima povratnu informaciju oseća. Aktivno slušanje je važno jer nam daje mogućnost da razumemo i čujemo šta druga osoba govori i da joj damo potvrdu da je čujemo i slušamo.

 Veština davanja feedbacka je važna, jer nije sve što kažemo feedback, a na neke stvari se feedback i ne daje. Interna fleksibilnost je jedna od najvažnijih veština poznata kao “znati kako prići svakom čoveku”. Na ovaj način, PCM energizuje našu internu fleksibilnost i da je nam mogućnost da nam razgovor sa svakom osobom bude konstruktivan, dobar i bez napora.

Kako izgraditi poverenje kroz povratnu informaciju

Poverenje je osnova svake zdrave komunikacije i odnosa. Pružanje iskrene i konstruktivne povratne informacije može biti ključni faktor u izgradnji poverenja među ljudima. Kada ljudi osećaju da im je povratna informacija data sa namerom da im pomogne, a ne da ih povredi ili osramoti, oni su skloniji da je prihvate i da se otvore za dalju interakciju.

Uvek dajemo feedback na ponašanje. Ovo je najbezbedniji pristup jer ponašanje možemo da promenimo i izbegavamo da osoba uđe u stres.

Tehnike prihvatanja povratne informacije: Otvorenost, svesnost i samosvest

Prihvatanje povratne informacije jednako je važno kao i njeno pružanje.

  • Otvorenost prema prijemu povratne informacije omogućava nam da izvučemo maksimalnu korist iz nje.
  • Svesnost o svojim reakcijama i emocionalnim odgovorima na povratnu informaciju omogućava nam da je bolje procesuiramo i da izbegnemo defanzivne ili neproduktivne reakcije.
  • Samosvest nam pomaže da prepoznamo svoje snage i slabosti i da budemo spremni da radimo na njihovom unapređenju.

Za sve lidere, ili menadžere, najbolju stvar koju možete uraditi za sebe, svoj tim, odnose i zdravlje jeste da dozvolite svojim zaposlenima da oni vama daju feedback takođe kreirajući psihološku bezbednost kod zaposlenih i jačanju odnosa. PCM je alat koji je idealan za lidere i tim koji vrednuju odnose i efikasnost u poslu.

Kako ojačati odnose kroz povratnu informaciju

Povratna informacija je  moćno sredstvo za ojačavanje međuljudskih odnosa. Kroz iskren i poštovan odnos u kom se otvoreno razmenjuje povratna informacija, ljudi mogu izgraditi dublje veze zasnovane na međusobnom razumevanju, poštovanju i podršci.

Ova vrsta komunikacije stvara temelje za dugotrajan i zadovoljavajući odnos. Kome je važna efikasnosts, poštovanje rokova, preciznost, isplativost u poslu? Davanjem Feedbacka korišćenjem Process Communication Modela će učiniti da vaš zaposleni radi svoj posao mnogo bolje, brže, efikasnije i lepše, jer se i sam/a oseća ispunjenijim i zadovoljnijim.

Kontinuirano usavršavanje komunikacionih veština kroz pružanje i prihvatanje povratne informacije

Komunikacione veštine su kao mišići – što ih više koristimo, to postaju jače i efikasnije. Kroz kontinuirano pružanje i prihvatanje povratne informacije, možemo stalno unapređivati svoje veštine komunikacije. Svaka povratna informacija koju primimo prilika je za učenje i rast, a svaka povratna informacija koju pružimo prilika je da pomognemo drugima u njihovom razvoju.

Uzimajući u obzir značaj povratne informacije u komunikaciji i razvoju, kao i veštine koje smo istražili kroz prizmu Process Communication Modela, možemo postati efikasniji komunikatori i izgraditi dublje i autentičnije odnose sa drugima. Od izuzetne  je važnosti razmevanje da biti bolji, raditi na sebi i usavršavati, treba da se odluči, a retko, ili u malom procentu, se desi.

Ukoliko odlučite da radite na sebi i naučite PCM, tu smo da vas podržimo!

Pridružite nam se u narednom terminu treninga Discover PCM koji se održava se 12. i 13. juna.