Kako pristupiti Generaciji Zed u poslovnom svetu?
14/01/2022
  • kristina.cukovic
  • Blog, Uncategorized, Vesti
  • Коментари су искључени на Kako pristupiti Generaciji Zed u poslovnom svetu?

Generacija Z obuhvata osobe rođene u periodu od 1996. do 2010. To su mladi ljudi koji su odrasli u digitalnom dobu, s tehnologijom i internetom dostupnim većinu svog života. 

Oni su naslednici milenijalaca i predstavljaju novu kohortu sa svojim karakterističnim stavovima, vrednostima i ponašanjem. Generacija zed je, više nego bilo koja prethodna, povezana s tehnologijom, društvenim medijima i digitalnom komunikacijom. 

To možemo i sami primetiti s obzirom na ekspanziju IT oblasti, i društvenih mreža, kao što su Instagram i Tik tok. Često se opisuje kao angažovana, samosvesna i društveno osvešćena, s interesovanjem za društvenu pravdu, raznolikost i održivost.

generacija Z cetvoro mladih ljudi

Šta odlikuje GENERACIJU Z i šta ona očekuje od nas?

Generacija Z je oblikovana i vođena tehnologijom kao nijedna pre. Pripadnici ove generacije su ranije ušli u digitalni svet, a pametni telefoni i internet su im praktično pri ruci od detinjstva. Potkovani digitalnim znanjem i veštinama, pravi su digitalni nativi, brzo i efikasno se krećući kroz online svet.

Međutim, ono što ih zaista odlikuje jeste njihova usmerenost ka društvenoj promeni i aktivizmu. Njihova svestranost i podrška inkluzivnosti i različitosti postaju očigledni kroz njihove stavove i akcije. Oni očekuju da kompanije dele iste vrednosti i da se posvete društveno odgovornom poslovanju.

Njihova želja da prave pozitivan uticaj u svetu oko sebe postaje bitan faktor pri izboru mesta zaposlenja. Kako bi privukli i zadržali talente iz generacije Z, kompanijama je neophodno stvoriti autentičnu kulturu. Oni teže raznolikosti iskustava i izazova, a njihova želja za konstantnim napretkom znači da su skloni promenama i istraživanju različitih oblasti.

Pružiti im jedinstveno radno iskustvo je ključno – od otvorenih i inspirativnih radnih prostora do prilika za lični i profesionalni razvoj

U kompanijskoj kulturi, redovan fidbek i transparentna komunikacija postaju vitalni. Generacija Zed očekuje kontinuiranu povratnu informaciju kako bi znala gde se nalazi i kako se može unaprediti. Asertivna komunikacija, koja uzima u obzir njihovu aktivnu ulogu u radnom okruženju, postaje osnova uspešnog timskog rada.

Oni žude za dubokim smislom u svom profesionalnom putovanju. Oni ne traže samo posao, već i svrhu i misiju koja se poklapa s njihovim vrednostima. Daju prioritet kompanijama koje se bave društvenim pitanjima, održivošću i angažovanjem u zajednici. Pružiti im konkretne razvojne planove, postaviti jasne ciljeve i uskladiti ih s ciljevima kompanije postaje ključni faktor za njihov angažman i dugoročni uspeh.

Kako menadžeri treba da joj pristupe?

Razlike među članovima tima mogu biti izvorište novih ideja, kreativnosti i dinamičnosti, ukoliko ih razumete i usmeravate na pravi način. PCM (Process Communication Model) nam pomaže da bolje razumemo naše individualne razlike, načine na koji svako od nas preferira da komunicira, način na koji percepiramo svet.

Uz PCM menadžeri mogu pretpostaviti na koji način će generacija Z, ali i pripadnici bilo koje druge generacije, pokazati svoje indikatore stresa. Kao i šta je motiviše kako bi bila produktivnija i u balansu.

Učeći o strukturi ličnosti svojih saradnika, menadžeri su u mogućnosti da prilagode svoj stil upravljanja svim zaposlenima. Takođe uz  PCM menadžeri imaju jasne smernice o tome koje su preferirane metode upravljanja, odgovarajući načini organizovanja aktivnosti, kao i preferirano radno okruženje za različite tipove ličnosti.

Menadžeri su u mogućnosti i da povećaju svoje performanse i efektivnost. To će im pomoći da organizuju sve korake neophodne za postizanje ciljeva.

Generacija Zed i njene psihološke potrebe?

Psihološke potrebe generacije Z izgrađuju duboku strukturu, koja oblikuje njihov pristup poslu i međuljudskim odnosima. Težnja za poslovnim izazovima postaje kamen temeljac njihovog profesionalnog zadovoljstva. Svaki novi izazov im je prilika za rast i učenje, čime postižu osećaj ličnog napretka. Kroz ovo neprestano usavršavanje, oni formiraju duboku vezu između svoje vrednosti i svog profesionalnog doprinosa.

Međutim, izostanak ovih izazova može imati snažan uticaj na njihovu motivaciju. Kada se suoče s monotonijom ili nedostatkom prilika za napredovanje, generacija Zed može brzo postati neangažovana. Posao koji ne pruža dovoljno stimulacije i izazova postaje im suvoparan i neinspirativan, što ih može nagnati da aktivno potraže nove poslovne puteve gde će moći ispoljiti svoj potencijal.

Dobra komunikacija je još jedan ključni faktor koji zadovoljava njihove psihološke potrebe. U svakovnevnom poslovnom okruženju, oni prepoznaju vrednost međusobnog razumevanja i otvorene komunikacije. Ona konstruktivna im pomaže u rešavanju konflikata, prevazilaženju izazova i izgradnji međusobnog poverenja.

Teže harmoničnim radnim odnosima, gde se osećaju podržano i cenjeno. Generacija Z smatra važnim ono čime se bavi, jer u tome vidi smisao, između ostalog. Oni žele znati da njihov rad ima pozitivan uticaj na svet oko njih i da doprinosi većem cilju.

Kada im se pruži prilika da rade na projektima koji imaju društvenu i ekološku dimenziju, osećaće se duboko povezano s poslom koji obavljaju. Osećaj da njihov trud ima dublji smisao podstiče njihovu motivaciju i doprinosi njihovom osećaju ispunjenja.

Zašto je dobro imati pripadnike generacije ZED u timu?

Ljudi rođeni u periodu od 1996. do 2010. se ne ustručavaju da postavljaju pitanja kada im nešto nije jasno ili imaju nedoumicu. Iz toga se neretko javljaju i nove ideje a svakako utiče i na smanjenje konflikata i međusobnog nerazumevanja.

Vaš tim će dobiti novu dozu kreativnosti, imaćete informacije iz prve ruke šta je novo u branši jer je generacija Z uvek u toku. Kad vide da nešto ne funkcioniše probaće nešto drugo bez straha su od promena. Da li ste spremni da razmrdate dinamiku vašeg tima?

Važno je samo da procenite strukturu ličnosti a PCM će vam dati sve potrebne inpute. Tako ćete izgraditi uspešan odnos i sjajnu komunikaciju. Želite da unapredite svoje menadžerske veštine i izgradite stil koji će svi želeti da slede? Pogledajte kako to možete uz trening Discover PCM.

Autor teksta:
Nadežda Pejić, PCM Trener i HR Consultant u Atria Group