- kristina.cukovic
- Blog
- Коментари су искључени на Moć asertivne komunikacije. Evo kako da je unapredimo…
- asertivna komunikacija
Šta je asertivnost ili asertivna komunikacija?
Ako vas zanima šta znači asertivnost ovaj pojam potiče od engleske reči assertive, što znači uporan, samouveren, samosvestan, samopouzdan. Jedna od definicija asertivnosti jeste “Izražavanje misli, osećanja i uverenja na direktan, iskren (pošten) i socijalno adekvatan način uz uvažavanje drugih“ (Lange & Jakubowski, 1976).
Asertivna osoba zauzima životnu poziciju Ja vredim, ti vrediš ili se vodi stavom Ja sam OK, ti si OK. To znači da će ona poštovati stavove, mišljenje i potrebe drugog, čak i kada se ne slaže sa njima. Asertivna osoba ne želi da pokaže svoju dominantnost, već teži da uspostavi kvalitetne odnose sa svojim sagovornicima uprkos međusobnim razlikama – ovakva komunikacija se naziva asertivna komunikacija.
Kako su PCM i asertivnost povezani?
Razumevanje svojih i poštovanje tuđih potreba predstavlja ključ dobre komunikacije i odnosa. Stičući istovremeno uvid u svoje i sagovornikove potrebe i načine na koje pokušavaju da te potrebe zadovolje, kroz Process Communication Model osvešćujemo različitost na više nivoa. 6 tipova ličnosti u svima nama po PCM modelu na 6 različitih načina posmatraju svet, komuniciraju, ulaze u stres, imaju različite psihološke potrebe i motivatore.
PCM nam daje alate kako da na najbolji način osvestimo na prvom mestu ko je sagovornik preko puta, koje su njegove potrebe, kako komunicira i šta komunicira, da li je u OK poziciji ili nam pokazuje svojim ponašanjem da je na pomolu njegova reakcija na stres. Kad sve to saznamo, mi možemo primeniti adekvatne tehnike asertivne komunikacije, da bi razgovor protekao najbolje moguće. Nema potrebe da menjamo druge, različitost među nama i jeste onaj tajni začin koji čini ovaj život i naše svakodnevne interakcije zanimljivijim.
Nekoliko načina kako da unapredite asertivnu komunikaciju
1. Izgovarajte NE kada to mislite
Da biste poboljšalji svoju asertivnu komunikaciju, najbitnije je da se odviknete od navike da drugima zadovoljate sve želje i sebe stavljate u drugi plan. Vrlo je važno da postupate onako kako se osećate i da sledite svoje misli. Biti u koraku sa samim sobom je ključna stavka ka unapređenju asertivnosti. Postoji mogućnost da ćete u budućnosti od sagovornika dobiti predloge, koji vam se ne dopadaju. Uz adekvatno objašnjenje zašto vam te opcije ne odgovaraju, druga strana će vac razumeti i neće se naljutiti ili negativno odreagovati što niste prihvatili njegovu ponudu.
2. Posvetite pažnju svom tonu glasa
Gledajte da tokom razgovora vaš glas bude tih i opušten. Čak iako nekad povisite ton, shvatićete da ste možda pogrešno odreagovali i tokom narednog razgovora ćete biti svesniji svog tona. Biti asertivan takođe znači da govornik ne treba biti agresivno nastrojen, grub na neki način ili glasan. Miran i ujednačen ton će vašu komunikaciju unaprediti i sa svakim govornikom će vaš razgovor biti još bolji i bolji.
3. Pričajte sa drugima dok ne nađete adekvatan odgovor
U trenucima kada ne dobijemo pravi odgovor, odlazak je najlakša stvar. Međutim, ovakvo ponašanje bi ukazalo na našu nezainteresovanost i pasivnost, što svakako nije odraz asertivnosti. Da biste poboljšali asertivnu komunikaciju potrebno je da budete istrajni dok ne dobijete odgovor koji želite da čujete, tj. pravi odgovor. Ukoliko razgovarate sa nekim, budite stprljivi i vodite komunikaciju dok ne dobijete podatke koji su vam potrebni. Pitajte dodatno, više slušajte, više se interesujte i pronaći ćete ono za čim tragate.
4. Slušajte druge
Vrlo je važno da slušate šta vam drugi pričaju, odnosno, šta vam sagovornik priča. Potrudite se da budete u tom trenutku, fokusirajte se na taj razgovor kao da vam je vrlo bitan i stavite do znanja sagovorniku da ste tu. Niko ne voli kada primeti da je druga strana, kojoj se obraćaju, delimično prisutna ili da ih ne sluša uopšte. Slušati znači trenutno odbaciti sve druge stvari i misliti samo o jednom trenutku, odnosno, o datom razgovoru.
Da zaključimo…
Svi imamo drugačije dominantne psihološke potrebe – neko želi konstantnu akciju, neko vreme samo za sebe, drugi zabavu. Neko voli žustru komunikaciju, neko blagu, a neko konciznu. Kada dođete u situaciju da ne dobijate ono što je vama potrebno već igrate po pravilima koje vam nameću okolnosti – možete imati osećaj kao da gubite kontrolu nad dešavanjima oko vas. Baš zato, PCM vas uči kako da preduzimate aktivnosti i komunicirate tako da budete u skladu sa sobom, bez obzira šta se dešava u okruženju.
Želite da savladate umetnost komunikacije i spoznaje svojih snaga?
Naučite PCM!