- kristina.cukovic
- Blog, Naslovna, Uncategorized, Vesti
- Коментари су искључени на Zašto je komunikacija sa nekima pesma, a sa nekima noćna mora? PCM pogled na stvari
Sigurna sam da ste i vi bili u situacijama da sa nekim ljudima osećate kao da ste na istoj talasnoj dužini. Sve ide lako, dogovori, pregovori, razumete se i bez reči.
S druge strane, imamo situaciju da sa određenim ljudima imate osećaj kao da ne govorite istim jezikom, Vi jedno, oni drugo i tako u nedogled. Osećaj nakon susreta sa njima je čuveno “osećam se kao izduvan balon”.
O čemu se zapravo radi?
U ranijim postovima smo vam pojašnjavali PCM komunikacijski model kao i 6 tipova ličnosti u okviru istog, detaljnije pogledajte ovde.
Svaki od tipova ličnosti drugačije komunicira, ima drugačije percepcije sveta, karakterne snage, druge stvari ih motivišu i na drugačiji način ulaze u stres.
Naša struktura ličnosti po PCMu je predstavljena metaforički u vidu šestospratne zgrade (eng. condominium).
Svih 6 tipova ličnosti se nalaze u nama, tzv. “6 in1” koncept, a tip ličnosti koji se nalazi u osnovi naše zgrade predstavlja Bazu. Sa njom smo rođeni ili se razvija u prvih par meseci našeg života.
Baza predstavlja način na koji percepiramo svet, način na koji najčešće komuniciramo, ona pokazuje naše preferencije za rad, uređenje prostora, naše najdominantnije karakterne snage itd.
Pogledajmo primer ispod:
Imamo Sandrinu strukturu ličnosti i vidimo da je njena Baza Persister.

Kao što smo pomenuli, Sandra će najviše komunicirati jezikom svoje baze tipičnog za jednog Persistera. Njeni razgovori će biti obojeni isticanjem i razmenom stavova, vrednosti i uverenja.
U PCM-u imamo i koncept „ lifta“ što znači da zavisno od konteksta, potreba i sagovornika sa kojim imamo interakciju mi možemo da se „popnemo“ na druge spratove i koristimo jezik, ponašanje, energiju tog tipa ličnosti. Za spratove koji su nam na vrhu zgrade nama će biti potrebno više energije da uđemo u ulogu tih tipova ličnosti u odnosu na naša prva tri dominatna sprata, odnosno tipa ličnosti u nama.
Sa druge strane imamo Marka i njegovu zgradu u kojoj vidimo da su mu prva dva sprata, baza Imaginer i drugi sprat Promoter obrnuti u odnosu na Sandrinu zgradu, njoj se ti spratovi nalaze na samom vrhu.

Šta pretpostavljamo da će se desiti u njihovoj komunikaciji?
Sandra kao bazni Persister i neko ko razmenjuje stavove i voli da koristi upitni kanal komunikacije će teško „ukačiti“ Markov kanal i način komunikacije jer on kao bazni Imaginer retko će prvi inicirati komunikaciju kao takvu jer je on neko ko je okrenut refleksiji i svom bogatom unutrašnjem svetu iz kog crpi energiju. Ono što sledi je da će njih dvoje teško uspevati da nađu zajednički jezik, razumevanje, izbegavaće se, ulaziti lako u stres u međusobnoj interakciji i osećati da moraju da ulože dosta napora da bi sarađivali.
Šta je rešenje u ovakvim situacijama?
PCM nam pomaže da uz pomoć adekvatne Percepcije i Kanala komunikacije „gađamo“ potrebe tipa ličnosti koji je Baza našeg sagovornika, u ovom slučaju Markovog Imaginer-a recimo. Na taj način mi lakše dolazimo do usaglašenja i takozvanog matching-a u komunikaciji.
Isto važi i za Sandru, trebaće joj vežbe i energije da koristi Markov Kanal komunikacije i Percepciju, međutim vremenom to postaje lakše , a ona fleksibilnija da sa različitim sagovornicima komunicira i time svoje spratove u zgradi jača i energizuje.
Koristeći Kanal i Percepciju je upravo ono što u PCM zovemo Proces (Process Communication Model).
Mnogo je bitnije kako nešto kažemo nego šta tačno kažemo (jedan od najvažnijih PCM postulata).
Vežbom ojačavamo ove veštine komunikacije i naše interakcije vremenom sa ljudima koji su nam nekad bili „trn u oku“ za razgovore i interakciju postaju mnogo lakše. 😊
Dopao vam se tekst? Želite da naučite ovu metodologiju kako biste unapredili komunikaciju i ovladali svakom situacijom? Više saznajte ovde.